Blog

تست عرق Sweat Test

تست عرق به تشخیص فیبروز سیستیک کمک می‌کند. این بیماری نوعی اختلال ارثی است که کودکان را با قطع عملکرد عادی سلول‌های اپی‌تلیال بیمار می‌کند. این سلول‌ها غدد عرق را در پوست و مجاری موجود در ریه‌ها، کبد، پانکراس و سیستم هضم و سیستم تناسلی تولید می‌کنند. کودکان مبتلا به فیبروز سیستیک در خطر ابتلای مکرر عفونت‌های ریه هستند.

در این آزمایش مقدار سدیم و کلر موجود در عرق اندازه‌گیری می‌شود. الکترولیت‌های سدیم و کلر به تنظیم آب در بافت‌های بدن کمک می‌کنند. کلر معمولاً برای حفظ تعادل آب در بدن از غشای سلول‌ها عبورمی‌کند. ورود و خروج کلر به سلول‌ها به کمک پروتئینی به ‌نامCystic Fibrosis Transmembrane Conductance Regulator(CFTR)  صورت می‌گیرد.

ژن  CFTRبر روی کروموزوم هفت قرار دارد. در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس، موتاسیون این کروموزوم موجب کاهش تولید یا اختلال در عملکرد پروتئین CFTR می‌شود. مقدار این پروتئین در سلول‌های پوششی پانکراس، غددبزاقی، روده و مجاری ‌تناسلی بیشتر است در نتیجه این اندام‌ها بیشتر درگیر می‌شوند. اختلال در عبور و مرور الکترولیت‌های کلر و سدیم در سلول‌ها موجب افزایش غلظت آن‌ها در عرق می‌شود.

تست عرق برای تشخیص بیماری سیستیک فیبروزیس به کار می‌رود.

 

شهریور 23, 1401 دسته‌بندی نشده , ,